Oct 29, 2016

Orphans 2017 / Orphelins de Paris, la Cinématheque française, March 2-4

Very exciting news about a special event we can call "Orphans 2017" and/or "Orphelins de Paris." The grandest of showcases, la Cinémathèque, historic and spiritual home for cinéphiles, cinéastes, preservationists, and film historians. Now, it's welcoming a line-up of orphan films in the midst of its glorious restoration festival. Merci! 


(a rough draft of a logo)
In addition to unveiling some restored rarities from the Cinémathèque's own collection, the symposium will include presentations from other nations -- and content to be determined by responses to this Call for Presentations.

* * * * *

The Cinémathèque française and New York University host a special edition of the Orphan Film Symposium, in Paris, March 2-4, 2017.

The theme: Tests, Essais, et Expérimentations

The symposium will take place during three mornings (9am to 1pm) at the Cinémathèque française during Toute la mémoire du monde, International Festival of Film Restoration (March 1-5).

Scholars, researchers, and archivists will explore a variety of neglected films: those derived from experimental and alternative uses of film; technical tests of any sort; production elements, including outtakes, alternate takes, screen tests, dailies, and deleted footage; unreleased or incomplete films maudits; unedited or unidentified footage; compilation reels and found footage; avant-garde cinema and nontheatrical films.

What are the challenges of preserving and presenting these voluminous but often hidden collections? How should we document, archive, and research these film elements? How can we situate tests and experimentation in the histories of cinema and visual culture?

We invite one-page proposals for presentations (15 to 40 minutes) that include the screening of seldom-seen material. Presentations may be in French or English. Proposals should summarize the argument or rationale and identify AV materials by title and format. E-mail a file attachment to orphanfilmsymposium [@] gmail.com. We ask presenters to attend all three mornings of the symposium. Deadline: December 10, 2016.

Registration -- open to all -- gives access to both the Orphan Film Symposium and all five days and nights of Festival Toute la Mémoire. The fee is 200 USD  ($100 for students). Simultaneous French-English translation provided. Symposium registration begins November 21 via www.nyu.edu/orphanfilm.

The 2017 Toute la Mémoire du Monde runs March 1 through 5, offering more than 90 screenings, as well as roundtables, master classes, cine-concerts, and an international symposium on the future of cinematheques. The program pays tribute to CinemaScope and the origins of widescreen, Soviet melodrama (with 35mm prints of Gosfilmofond), leading Finnish director Valentin Vaala, the American silent-era producer Triangle Film Corporation, and more. The complete program will be announced February 1.

Worth noting: 

March 1st includes an an international symposium on the future of the cinematheques proposed by the CNC -- Centre national du cinéma et de l'image animée. 

February 27-28: The second FIAF (International Federation of Film Archives) Winter School on Programming, a follow-up to the first in 2016, a training course in cinematheque programming. 


* * * * *
La Cinémathèque française et New York University accueillent une édition spéciale de l’Orphan Film Symposium (Colloque sur les films orphelins), à Paris, du 2 au 4  mars 2017.

Le thème: “Tests, essais et expérimentations.” 

Le colloque se tiendra  durant trois matinées à La Cinémathèque française, dans le cadre du festival international du film restauré Toute la mémoire du monde. 

Les chercheurs, étudiants, archivistes ou historiens du cinéma exploreront les fonds cinématographiques méconnus :  ceux qui proviennent d’utilisations alternatives et expérimentales du film ; les tests techniques de toutes sortes ; des éléments de tournage qui incluent des prises coupées ou alternatives, des essais d’acteurs, des rushes;   les films maudits qui ne sont jamais sortis ou qui n’ont jamais été achevés ; les œuvres non montées ou identifiées ; des extraits compilés ou du found footage ; les films indépendants, techniquement ambitieux.  

Si vous souhaitez présenter un film ou un fonds en particulier,  vous pouvez nous envoyer une proposition d’une page (entre 15 et 40 minutes) qui inclut la projection d’un matériel rare. Les propositions peuvent être envoyées dès maintenant et ce jusqu’au 10 décembre 2016 à l’adresse suivante orphanfilmsymposium [@] gmail.com.

Quels sont les enjeux de la conservation et de la valorisation de ces fonds cachés ou négligés, bien souvent volumineux ? Comment archiver, cataloguer ou rechercher ces éléments films ? Comment resituer les tests, essais et expérimentations dans les histoires du cinéma et dans la culture visuelle?

Le colloque annuel sur les films orphelins, réunit les archivistes, chercheurs et artistes dévoués à la sauvegarde, l’étude et la valorisation d’un corpus éclectique d’éléments.  Orphan films inclut des travaux abandonnés par leur propriétaire ainsi que la plupart des œuvres filmiques produites en dehors d’un circuit commercial dominant et qui ont été historiquement négligées.


Inscription (accréditation pour Orphan et le festival): 200 USD (~ 183 euros)
Inscription étudiant (accréditation pour Orphan et le festival): 100 USD (~ 91 euros)
Les inscriptions seront ouvertes à partir du 21 novembre 2016 via www.nyu.edu/orphanfilm.

Traduction simultanée français/anglais à disposition.

Festival Toute la Mémoire du Monde
L’auditoire pourra aussi bénéficier du riche programme du festival (projections, tables-rondes, master class et ciné-concerts) dans la mesure où l’inscription inclut l’entrée au festival. Le festival se tiendra du 1er au 5 mars et proposera plus de 90 projections, un colloque international sur l’avenir des cinémathèques et de nombreuses autres rencontres. Le programmation rendra hommage au CinémaScope ou aux débuts de l’écran large, au mélodrame soviétique (avec des copies 35mm des collections du Gosfilmofond), à l’un des plus importants cinéastes finnois, Valentin Vaala, qui débuta sa longue carrière dans les années 1930, et à la Triangle Film Corporation, l’un des premiers studios américains. Programme en cours.


A noter : 

1er mars : colloque international sur l’avenir des cinémathèques proposé par le CNC.

27-28 février : FIAF Winter School. Formation de deux jours sur la programmation (2ème volet)

La Programmation  complète du festival sera annoncée le 1er février.